Werkwijze

Dit stukje vorige pagina bij welkom

Gedachtes  Zijn oké…

Doe je met Aap en Panda mee 🙂 en leer ze Accepteren door op je pauzeknop te drukken en te pauzeren.

Hoe vaak doe je niet iets en denk je aan iets anders? Apengedachten noemen we dat. Je gedachten springen op en neer als apen in bomen. Niets mis mee, behalve als je daardoor moeite heb met concentreren, niet kan slapen of piekert. De aandachtsoefening  helpt om allerlei gedachten te accepteren én pauzeren. Gedachten worden niet weggestopt. Maar het is wel handig als je af en toe je/ de pauzeknop weet te vinden. Met deze aandachtsoefeningen,  trainen we als het ware onze aandachtsspier;) Al snel zal je merken dat de apen in je hoofd niet meer zo wild springen en misschien zelfs even weg zijn. Als je deze manier kent, kan je deze gebruiken in situaties thuis, op school.

afbeelding jongetje golf

Werkwijze … Hoe gaan we dat doen?

Voor de Jonge kinderen:

Zijn de aandachts- en ontspanningsoefeningen gericht op lichaambewustzijn . We doen dit aan de hand van ademhalingsoefeningen, visualisatie ,  zintuig oefeningen met ruiken en proeven ( wel belangrijk om te weten of je ergens allergisch voor bent).  In beweging Zijn en speelse stilte spelletjes horen daar ook bij.

Voor Tieners is er ruimte om te ontdekken & te ervaren hoe je :

    • om kan gaan met verschillende soorten stress situaties (school, sport/club,thuis).
    • je ademhaling als anker kan gebruiken. Je ademruimte / je pauze knop te (her) ontdekken.
    • stil kan staan bij lastige emoties. je weg te vinden binnen vriendschappen en social media.
    • dingen kan aanvaarden zoals ze Zijn.
    • 💚Vriendelijkheid  kunt ontwikkelen naar jezelf en anderen.
  • stil kan staan bij de dingen waar je blij van wordt.  

Daar bij een stukje bewustwording met ” Blij Zijn met”  dankbaar Zijn voor wat je hebt of wat je hebt ervaren.

Dat gevoel laat op dat moment weinig tot geen ruimte voor andere negatieve, gevoelens. Ook maakt het je bewust worden van alles waar je blij over bent en dankbaar …dat je het meer en meer zult ervaren. 

Direct geluk oproepen blijkt eenvoudiger te Zijn dan we denken. Je hebt geen extra geld nodig, alleen waardering voor alles wat je hebt, kunt en meemaakt. Het is een  soort basis voor geluk en het is voor iedereen anders ( verbazing, waardering, iets van de zonnige kant bekijken, iemand bedanken, een god bedanken, het is ” je zegeningen tellen”.

Dankbaar Zijn maakt jezelf en anderen om je heen gelukkiger:). 

Afbeelding met blij met dingen voor free

Iedere 💚 Oké -Zijn bijeenkomst heeft de zelfde opbouw en kent vaste onderdelen:

* de binnenkomst gevold door een aandacht- concentratie oefening

* een ontspanningsoefening

* de afsluiting met elkaar een kopje thee drinken

Kledingtip:

Gewoon makkelijk zittende kleding bijv. joggingbroek, T-shirt of trui.

Mee nemen ?

Handdoek, warme sokken & een vest voor de eind ontspanning. Matjes, kussens en dekens zijn aanwezig . Maar heb je  liever je eigen mat of deken, dan mag je dat natuurlijk meebrengen.